E+Dieting_Lab kończy się przełomowymi rozwiązaniami cyfrowymi dla edukacji przyszłych dietetyków/E+Dieting_Lab Concludes with Groundbreaking Digital Solutions for Dietetics Education

E+Dieting_Lab kończy się przełomowymi rozwiązaniami cyfrowymi dla edukacji przyszłych dietetyków

Luty 2025 – [Kielce, Polska] – Po trzech latach owocnej współpracy sześciu europejskich instytucji zakończył się projekt E+Dieting_Lab, finansowany w ramach programu Erasmus+. Jego trzy kluczowe innowacje – interaktywny chatbot z Wirtualnym Pacjentem oparty na sztucznej inteligencji, Wirtualna Klinika oraz zestaw narzędzi informacyjnych – mają na celu usprawnienie edukacji dietetycznej i wspieranie inicjatyw zdrowia publicznego w całej Europie i poza jej granicami.

Projekt, koordynowany przez European University of the Atlantic (Hiszpania) we współpracy z partnerami z Polski, Austrii, Belgii, Portugalii i Hiszpanii, zaangażował bezpośrednio ponad 1000 uczestników, w tym studentów, nauczycieli, dietetyków/żywieniowców oraz społeczność lokalną. Narzędzia opracowane w ramach projektu wzbudziły zainteresowanie instytucji akademickich i organizacji zdrowotnych na całym świecie.

Jednym z najważniejszych osiągnięć projektu jest Wirtualny Pacjent oparty na sztucznej inteligencji, pierwsze na świecie samo-uczące się narzędzie dla studentów dietetyki. Platforma umożliwia przeprowadzanie symulowanych konsultacji dietetycznych z wirtualnymi pacjentami prezentującymi schorzenia takie jak otyłość, cukrzyca czy celiakia. Dostępna w sześciu językach, zapewnia bezpieczne środowisko do nauki kluczowych umiejętności, takich jak zbieranie wywiadu zdrowotnego i dietetycznego oraz diagnozowanie kliniczne. „Platforma łączy teorię z praktyką w sposób, który buduje pewność siebie i przygotowuje studentów do realnych interakcji z pacjentem” – mówi dr Agata Bujak-Krzemińska z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego.

 

Wirtualna klinika uzupełnia platformę Wirtualnego Pacjenta, umożliwiając studentom przeprowadzanie nadzorowanych teleporad dietetycznych z rzeczywistymi lub odgrywanymi przez aktorów pacjentami. W pilotażowej fazie projektu w konsultacjach dietetycznych na tematy związane z ogólnym zdrowiem wzięło udział 270 uczestników, w tym studenci, nauczyciele i członkowie społeczności. Ponad 75% z nich zadeklarowało, że dzięki konsultacjom udało im się wprowadzić zdrowsze nawyki. „To właśnie tutaj studenci stosują w praktyce to, czego się uczą” – podkreśla Johann Grassl, wykładowca dietetyki z Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Sankt Pölten (Austria). Co więcej, klinika została zaprojektowana tak, aby rzeczywiste konsultacje mogły być przekształcane w przyszłe przypadki wirtualnych pacjentów, co pozwoli na ciągły rozwój zasobów edukacyjnych.

 

Aby zapewnić długoterminowy wpływ, projekt opracował zestaw narzędzi informacyjnych zawierający praktyczne wskazówki, raporty i zalecenia dotyczące programów nauczania. Jego celem jest ułatwienie integracji opracowanych narzędzi cyfrowych w różnych kontekstach edukacyjnych i zdrowotnych.

Sukces projektu został uznany na arenie międzynarodowej, zdobywając pierwsze miejsce w kategorii „People’s Choice” Europejskich Nagród Triple E za inicjatywę zaangażowania społecznego w zakresie edukacji, równości i integracji (EDI). „Ten projekt to dowód na siłę europejskiej współpracy” – powiedział Thomas Prola, kierownik projektu z Europejskiego Uniwersytetu Atlantyckiego (Hiszpania). „Dzięki współpracy między krajami opracowaliśmy narzędzia, które pomogą przyszłym dietetykom uczyć się i promować zdrowsze społeczności”.

Mimo, że oficjalne zakończenie projektu przypadło na 27 luty 2025 r., jego wpływ będzie trwał. Partnerzy zobowiązali się do utrzymania i dalszego rozwijania platformy Wirtualnego Pacjenta oraz Wirtualnej Kliniki przez co najmniej kolejne trzy lata.

W realizację projektu ze strony Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach zaangażowany był interdyscyplinarny zespół w składzie:

prof. dr hab. n. o zdr. Edyta Suliga
dr inż. Kamila Sobaś
dr n. o zdr. Agata Bujak-Krzemińska
dr n. społ. Izabela Jaros
dr n. biol. Agnieszka Przychodni
mgr Szymon Osowski
dr Justyna Palacz
mgr Beata Banach-Rząca
dr Ana Kaminska
dr n. o kf. Magdalena Lelonek


Dzięki ich wiedzy, zaangażowaniu i pracy możliwa była skuteczna realizacja zadań projektowych oraz aktywny wkład w rozwój innowacyjnych narzędzi edukacyjnych dla przyszłych dietetyków.

Więcej informacji można znaleźć na stronie https://edietinglab.eu/

Projekt „E+DIETing_LAB – Cyfrowe laboratorium edukacyjne w dietetyce łączące naukę przez doświadczenie i zaangażowanie społeczne”

E+DIETing_Lab jest finansowany w ramach programu Erasmus+ Unii Europejskiej. Projekt jest koordynowany przez European University of the Atlantic w Hiszpanii, a jego partnerami są: Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Polsce, St. Pölten University of Applied Sciences w Austrii, the University of Valladolid w Hiszpanii, the University of Porto w Portugalii oraz AP Hogeschool Antwerpen w Belgii.

 ————————————————————————————————————————————————————–

 

E+Dieting_Lab Concludes with Groundbreaking Digital Solutions for Dietetics Education

February 2025 – [Kielce, Poland] – The E+Dieting_Lab Project, funded by Erasmus+, has officially wrapped up after three years of impactful collaboration across six European institutions. The project’s three key innovations—an AI driven virtual patient chatbot platform, a virtual clinic, and an information toolkit— are expected to enhance dietetics education and support public health initiatives across Europe and beyond.

Led by the European University of the Atlantic (Spain) in collaboration with partners from Poland, Austria, Belgium, Portugal, and Spain, the project has directly engaged over 1,000 participants including students, teachers, dietitians/nutritionists and the community. Higher education institutions and health organizations worldwide are already expressing interest in adopting its tools.

One of the project’s standout achievements is the AI driven virtual patient chatbot platform, a world-first self-learning tool for dietetics students. The platform allows students to engage in simulated dietetic consultations with virtual chatbot patients presenting conditions like obesity, diabetes, and coeliac disease. Available in six languages, it provides a safe space for students to practice essential skills such as patient history-taking, diet history, and clinical reasoning. “The platform bridges theory and practice in a way that makes students confident and prepared for real-world interactions,” said dr Agata Bujak-Krzemińska, assistant professor at Jan Kochanowski University.

The virtual clinic complements the chatbot platform by allowing students to conduct supervised telehealth consultations with real or role-played patients. During the project’s pilot phase, 270 participants, including students, educators, and community members, engaged in dietetic consultations on general health topics. Over 75% of community participants reported being able to adopt healthier habits after their interactions. “This is where students truly apply what they learn,” said Johann Grassl, Lecturer for dietetics at the Sankt Pölten University of Applied Sciences “and the feedback from real consultations helps them refine their skills.” The clinic is also designed to convert these real consultations into future virtual patient cases, ensuring continuous growth of its educational resources.

To ensure long-term impact, the project developed an information toolkit with practical guidance, reports, and curriculum recommendations. The toolkit supports the integration of the project’s digital tools into diverse educational and public health contexts.

The success of the project has been recognized internationally, earning first place in the People’s Choice category of the European and African Triple E Awards for EDI Community Engagement Initiative. “This project is a testament to the power of European collaboration,” said Thomas Prola, Project Manager from University of the Atlantic. “By working together across countries, we’ve developed tools that will support the next generation of dietitians to learn and promote healthier communities.”

Although the project officially concludes in February 2025, its impact will continue. Partners have committed to supporting and further developing the virtual patient platform and virtual clinic for at least three more years.

On the part of Jan Kochanowski University in Kielce, an interdisciplinary team was involved in the implementation of the project, consisting of:

prof. dr hab. n. o zdr. Edyta Suliga
dr inż. Kamila Sobaś
dr n. o zdr. Agata Bujak-Krzemińska
dr n. społ. Izabela Jaros
dr n. biol. Agnieszka Przychodni
mgr Szymon Osowski
dr Justyna Palacz
mgr Beata Banach-Rząca
dr Ana Kaminska
dr n. o kf. Magdalena Lelonek

Thanks to their knowledge, commitment and work, it was possible to successfully implement project tasks and actively contribute to the development of innovative educational tools for future dietitians.

For more information, visit https://edietinglab.eu/ or follow us on Facebook, X

Projekt „E+DIETing_LAB- Digital Lab for Education in Dietetics combining Experiential Learning and Community Service“

The E+DIETing_Lab is funded under the EU Erasmus+ program. The project is coordinated by the European University of the Atlantic in Spain, with partners including Jan Kochanowski University in Poland, St. Pölten University of Applied Sciences in Austria, the University of Valladolid in Spain, the University of Porto in Portugal and AP Hogeschool Antwerpen in Belgium.

 

Odwiedź nas na Facebooku

Skip to content