Relacja z pobytu w Odense- University College Lilleabelt (DANIA)

Tometczak Paulina – studentka pedagogiki

Relacja z pobytu w Odense- University College Lilleabelt (DANIA)

Dzięki Programowi ERASMUS spędziłam jeden semestr w Odense w Danii. Uczelnia partnerska na której studiowałam to University College Lillebaelt. Semestr w Danii rozpoczynał się 15. sierpnia. Mimo to wraz z koleżankami byłyśmy w Odense już 9-ego. Przyjechałyśmy autokarem, a nasza podróż trwała 22 godziny i była bardzo męcząca. Na dworzec wyjechał po nas właściciel mieszkania, które miałyśmy wynajmować.  W domu czekała na nas jego żona z pysznym śniadaniem. Rozmawialiśmy chwile po czym zaprowadzono nas do naszego mieszkania i pokazano co i jak. Pia i Peter (właściciele mieszkania) przyjęli nas bardzo serdecznie i ogólnie przez cały nasz pobyt w Danii byli naszą drugą rodziną. Pomagali nam ze wszystkim i zawsze mogłyśmy na nich liczyć. W pierwszych dniach naszego pobytu Pia wraz ze swoja córką zabrała nas na wycieczkę ‘krajoznawczą’ samochodem. Zwiedziłyśmy Odense i dostałyśmy wskazówki jak i gdzie można coś tam znaleźć. Pia i Peter pożyczyli nam również rowery, dzięki czemu mogłyśmy dojeżdżać na uczelnie, ponieważ nasze mieszkanie znajdowało się 10 km od uczelni.

Pierwszy tydzień na uczelni miał raczej charakter organizacyjny. Opiekowali się nami starsi studenci: Lonnie, Elisabeth, Jeppe i Alex. To oni pierwszego wieczoru pokazali nam kilka pubów i pomogli odnaleźć się w mieście. Zawsze chętnie udzielali nam niezbędnych informacji dotyczących zarówno uczelni jak i ‘funkcjonowania’ w Danii. Zajęcia dydaktyczne zaczęły się od drugiego tygodnia i były prowadzone w j. angielskim. Nasi wykładowcy byli bardzo wyrozumiali i serdeczni. Bariera językowa nie była problemem, szybko nauczyliśmy się ze sobą komunikować. Nasza grupa liczyła ponad 30 osób, przy czym około połowa  studentów pochodziła z Turcji. Reszta osób to studenci z Czech, Słowacji, Austrii, Francji, Hiszpanii, Belgii, Szwajcarii, Islandii. Organizowano dla nas wiele dodatkowych zajęć, które bardzo pomogły nam się zintegrować jako grupie. Zajęcia dydaktyczne były prowadzone na zasadzie ćwiczeń.  Dzielono nas na grupy projektowe i dawano wiele zadań do wykonania. Bez wątpienia nauczyło nas to jak współpracować z innymi i jak funkcjonować w grupie. Na początku każdemu z nas było ciężko, jednakże z czasem nauczyliśmy się być tolerancyjni dla siebie nawzajem. Każdy z nas czuł się odpowiedzialny za siebie, ale również za cała swoją grupę. Pomogło nam to nawiązać przyjaźnie i poznać lepiej swoich kolegów i koleżanki.

Wyjazd do Odense bez wątpienia był niezapomnianą przygodą. Nauczył mnie wiele, przede wszystkim samodzielności i tolerancji względem innych.